Trojan - pienkone vai vanha hävittäjä? | Trojan - a small aircraft or an old fighter?

Perjantai 22.7.2016 - Reino Myllymäki

"Pienkone joutui tekemään pakkolaskun pellolle Jämijärvellä", lukee Satakunnan Kansan nettiuutisessa 16.7.2016.

"Vanha hävittäjä teki pakkolaskun pellolle", uutisoi puolestaan Keski-Uusimaa-lehti 18.7.2016.

Kummasta on kysymys, pienkoneesta vai vanhasta hävittäjästä, kun amerikkalaisvalmisteinen North American T-28 Trojan teki pakkolaskun pellolle lauantai-iltana 16.7.2016?

Trojan on kaksipaikkainen koulukone, joka korvasi sodanaikaiset Harvardit ja Texanit. Vaikka kone on kaksipaikkainen, luokittelu pienkoneeksi ei kuulosta oikealta. Koneen lentoonlähtöpaino on suurimmillaan nelisen tonnia ja keulan tähtimoottorissa riehuu 1 425 hepoa.

Moottori on Wright R-1820 Cyclone, samaa tyyppiä käytettiin toisen maailmansodan aikana hävittäjäkoneissa, kuten Brewstereissä ja Curtiss Hawkeissa. Silti Trojanin tituleeraaminen vanhaksi hävittäjäkoneeksi on virhe sekin, koulukoneesta kun on kysymys.

North_American_T-28_Trojan_2016-07-16_Jami_B.jpg

"A small aircraft had to make forced landing on grassland at Jämijärvi" (in news of Satakunnan Kansa on July 16th 2016).

"An old fighter made forced landing on grassland" (in news of Keski-Uusimaa on July 18th 2016).

Is North American T-28 Trojan a small aircraft or an old fighter?

Trojan is a two-seat trainer which substituted Harvards and Texans. Although it is two-seat, it is not small. The maximum takeoff weight is about four tons and the engine has 1 425 horsepowers.

The engine is Wright R-1820 Cyclone. The engine type has used in WWII era fighters like Brewster and Curtiss Hawk. Although Trojan has same engine type than WWII fighters, it is not ant fighter. It is a trainer.

Avainsanat: aviation history, airshow, old aircraft, Jämi

Sadoittain hymynaamoja | Hundreds of smileys

Maanantai 18.7.2016 - Reino Myllymäki

Ilmailumuseoyhdistys ry osallistui mm. siirrettävän näyttelytilan ja BAe Hawk Mk.51:n (HW-314) ohjaamo-osan kera Jämi Fly In Airshow -tapahtumaan Jämijärvellä 16.-17.7.2016 eli viime viikonloppuna.

Vaikka kuuluinkin ensisijaisesti VL Myrsky II -entisöintiprojektin miehistöön, minulla oli ilo toimia opastajana myös Hawkin ohjaamon luona. Kaksipaikkaisen suihkuharjoituskoneen ohjaamoon kävi tutustumassa niin nuoria kuin vanhojakin ja monet poseeraukset vanhempien kameroille tehtiin kypärä päässä. Pisin itsensä Hawkin varsin tyköistuvaan laskostanut oli 196-senttinen mies, pienimpien pää näkyi tuskin ohjaamon reunan yli. Myös lentäjiä ja erityisesti mekaanikkona toimineita oli ohjaamossa vierailleiden joukossa paljon.

Yhteistä kaikille oli iloinen ilme. Siinä tunsi tehneensä meikäläinenkin hyvää työtä, kun opasti ohjaamoon nousua ja auttoi kypäriä päähän.

Hawkiin_tutustumassa_Jamilla_2016-07-17.jpg

Aviation Museum Society participated with the exhibition container and the cabin part of the BAe Hawk Mk.51 jet trainer (HW-314) in Jämi Fly In Airshow last weekend.

I belonged at first hand to the crew of the VL Myrsky II restoration project but I had possibility to act as a guide at the Hawk cabin. There were as well young as old visitors in the cabin of the two-seat jet trainer and many poses were made with the helmet. The tallest visitor was 196 cm tall and the head of the smallest was not visible due to the edge of the cabin. There were several pilots and a lot of mechanics among the visitors.

A common issue with the visitors was the smiley. Due to that, I thought that I did a good job when I guided how to board and help visitors on with helmets.

Avainsanat: aviation history, BAe Hawk, HW-314, Jämi Fly In