Seuraava konservointiprojekti: Caudron C.59 | Next restoration project: Caudron C.5925.01.2019 Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho ja Suomen Ilmailumuseo ovat valinneet seuraavaksi yhteiseksi konservointikohteeksi Caudron C.59:n. Lentokone on tällä hetkellä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa Vesivehmaalla. Caudron C.59 -koneita hankittiin kolme kappaletta jatkokoulutuskoneeksi Ilmailuvoimille vuonna 1923. Kone oli voimakkaammalla 300 hevosvoiman Hispano-Suiza-moottorilla varustettu versio 130 hevosvoiman Clerget-moottorilla varustetusta Caudron C.60:sta, jota Ilmailuvoimilla oli 64 kpl. CA-50 lensi viimeisen lentonsa 1.10.1929, jonka jälkeen kone varastoitiin. CA-50 lienee ainoa säilynyt Caudron C.59 koko maailmassa. Kone on huonokuntoinen ja sen konservointi tulee kestämään muutaman vuoden. The Aviation Museum Society's Tuesday Club and the Finnish Aviation Museum have selected the Caudron C.59 to be the next common restoration project. The aircraft is in the show of the Päijänne-Tavastia Aviation Museum at the Vesivehmaa airfield. The Finnish Air Force purchased three Caudron C.59s for advanced trainers in 1923. The aircraft was a version of the Caudron C.60 basic trainer. C.59 was equipped with 300 hp Hispano-Suiza engine when C.60 had 130 hp Clerget. The FAF had 64 C.60s. CA-50 flew the final flight on October 1st 1929 and it was stored after that. The condition of the aircraft is poor. The restoration work will take some years. Text: Reino Myllymäki, photo: Lassi Karivalo |